Tävlingsinbjudan
Tävlingsinbjudan har gått ut till alla medlemsländer, och vi har fått preliminära anmälningar från 43 länder. Anmälda är nu 48 herrar, 52 damer, 24 par och 33 isdanspar. Fortfarande saknas information från en handfull länder. Därutöver räknar vi med 60 domare, dessa lottades förra veckan. Sverige kommer att få ha två domare, en i Par respektive en i Damer. Vi har dessutom en svensk huvuddomare i damklassen, en sk referee.
Biljettförsäljning
Vi har drygt 2500 All event biljetter bokade. Singelbiljetter för klubbarna är nu tillgängliga. Även Göteborgs & Co har gått ut med förköpserbjudande av singelbiljetter till 25 000 anställda i kommunen och TicNet ger förtur till biljetter till deras förmånskunder, nyhetsbrevet kommer att gå ut till 800 000 prenumeranter. Det finns också möjlighet för klubbarna att under damer o herrarnas tävlingar boka plats på en speciell Svenskläktare. Singelbiljettsläppet för allmänheten blir i slutet av månaden.
Erbjudande dagspass
Vi vill också se till att ha fullt på läktarna under dagspassen. Därför har vi nu ett erbjudande till alla skolor i Sverige. De är välkomna till Scandinavium för att se träningarna till ett mycket lågt pris, endast 20 kr per elev, måndag- onsdag.
Marknadsföring
Snart sätter våra kampanjer igång, främst i Göteborgsområdet och VM blir allt mer synlig ute i samhället. GP och JC Decaux är media partners och GP kommer snart ha en serie annonser införda. Inom kort kommer vi även att se reklam för VM på TV 4, vi har planerade spottar varav 75 % på ”primetime” med start i november. I samband med biljettsläppet i slutet av november kommer det att stå konståkningsklädda barn i skridskor på Landvetter o dela ut reklam och flera aktiviteter är planerade på utomhus isar i Göteborg. Landvetter kommer att ha folierade svängdörrar med VM motiv och banners etc. Skyltdockor i cerise konståkningsdräkter kommer att synas på staden. I Scandinavium täcker vi upp under en utsåld hockeymatch i november, där några väldigt duktiga åkare kommer att visa upp sig, i VM färger o med det rosa bandet, som ju är vårt signum.
En rejäl grupp med personer är nu involverade i marknadsföringen från Göteborg & Co sida, och aktiviteterna kräver mycket tid och planering, vilket sedan stäms av och bestäms gemensamt med Organisationskommittén, dvs OC. Under december och januari ligger vi lite lågt med marknadsaktiviteter och startar därefter upp igen med full styrka i februari.
Dekoration & Utsmyckning
Täta dekorationsmöten har hållits med ljus & ljud konsulter, inhemska dekoratörer samt SVT. Utsmyckningen inne i arenan och lounger går i blått med cerise accent, och just nu har vi bråda dagar med att testa tygerna så de håller krav ställda av brandmyndigheterna. Vi kommer söka hålla en stram design inne i arenan, och bygga mycket med ljuslösningar. Vi saknar fortfarande florister bland volontärerna för att arbeta heltid med alla blomsteruppsättningar före och under VM. Här handlar det om allt från praktfulla utsmyckningar i de olika loungerna till blomsterbuketter åt medaljörerna.
Sjukvård
Ett helt sjukcentra sätts upp och jag lovar att staben med sjukvårds personal är stor, och vi kommer dessutom att ha i princip en mindre akutvårdsmottagning på plats under all tävling och träning. Sjukvårdspersonal kommer att sitta i båda ishallarna med walkie-talkies och en övervakande doktor, dessutom kommer vi att ha ett bemannat större sjukrum, sjukgymnaster samt massör. Vi erbjuder dessutom åkarna jourdoktor samt tandläkare på hotellet nattetid. Under VM blir det självklart även en anti dopingkontroll av åkarna.
Försäljning
Vi kommer själva som tidigare nämnts sälja VM kläder såsom T-shirts, fina ryggsäckar och lite större väskor samt lite annat smått o gott. Souvenirerna får etiketter på plats, så vi slipper stå med ett stort lager efter VM och vi har även inlett ett samarbete med Stadium. Volontärskläderna är beställda och kommer att presenteras lite längre fram.
Media
Vi jobbar just nu intensivt med media, dels finns en grupp som jobbar med månadstidningar, söndagsbilagor och TV studio repotage, dels en grupp som mer långsiktligt planerar för hur vi ska ge dagspressen stoff till artiklar under våren. Lilla Sportspegeln samt flera veckotidnings repotage är redan bokade. I januari kommer vår franske presschef Paul Peret att träffa svenska sport journalister för att berätta om VM, något vi hoppas ska ge resultat. Vi kommer även att uppmärksamma pressen att det under SM veckan är 100 dagar kvar till VM.
SVT
Ett nära samarbete med SVT pågår och där har vi högt till tak och diskuterar allt från vad en skrivbordsstol ska kosta för de bolag som önskar hyra utrustning, till vinjetter, musiksignaturer och Kiss & Cry hörnan. Just nu är loggan under konstruktion tredimensionellt i SVT dekorationsverkstad. Vi genomför täta möten och hade ett gemensamt World Broad Caster möte i oktober där flera stora TV bolag fanns representerade samt även ISU. En total genomgång av VM gjordes.Vi har i efterhand fått många positiva kommentarer om mötet från de olika bolagen. Enbart ESPN kommer att komma med ca 120 personer till Göteborg! SVT kommer försöka få tillstånd att ha en kameraman på skridskor ute på isen, som ska filma då åkarna lämnar isen. Generalrepetition av detta sker under SM veckan. SVT anställer svenska konståkningsdomare som kommer att vara bisittare till Bosse Lindqvist, producenten under VM. De kommer att hjälpa till med direktproduktion av bilder och slow motion.
Sponsring
Vi gör just nu avtal med olika företag gällande sponsring av varor, främst inom kontor och livsmedel, allt för att sänka våra kostnader.
VM 2008
Vi kan ju först och främst konstatera att VM är mycket, mycket större än EM 2003 och Team VM 2005. Sakta men säkert går detta jättepussel framåt, men än återstår många, många bitar att lägga!
Varma hösthälsningar
Tussan
Rix
Ordförande, Organisationskommittén VM 2008
 |